Universiteit Twente

UNIVERSITEIT TWENTE INVESTEERT SAMEN MET BEDRIJFSLEVEN EXTRA IN ONDERZOEK
De kennisintensieve industrie en de Universiteit Twente creëren de komende jaren samen 100 extra promotieplaatsen voor onderzoek. De eerste twaalf promotieplaatsen zijn onlangs toegekend aan vier bedrijven: Océ Nederland, Aquaporin, Emulate en TPRC. Daarnaast stelt de UT nog dit jaar 20 innovatievouchers à 10.000 euro beschikbaar voor het MKB.
Océ Nederland, Aquaporin, Emulate en TPRC zijn de eerste vier partijen die gebruik maken van ‘Top Technology Twente: UT Impuls promotieplaatsen’. Ze hebben in totaal twaalf promotieplaatsen toegewezen gekregen. Promovendi van de Universiteit Twente gaan vier jaar lang werken aan concrete onderzoeksprojecten met deze bedrijven. Océ Nederland zet hen in voor onderzoek op het gebied van inktjet-technologie, mede met het oog op 3D-printing. Aquaporin doet onderzoek naar de nieuwe generatie membranen voor schoon water. Emulate werkt aan een nieuwe methode voor de analyse van biomarkers voor de farmaceutische industrie. TPRC is het consortium van bedrijven en kennispartners dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van thermoplastische composieten.
De komende jaren investeren de Universiteit Twente en de industrie samen ruim 40 miljoen euro in 100 promotieplaatsen. “Het gaat om onderzoeksprojecten die passen binnen vijf belangrijke thema’s voor de industrie: advanced materials, advanced manufacturing & mechatronics, medical techology & devices, wireless & remote sensors, en safety & security. De universiteit, tezamen met de Topsector High Tech Systemen & Materialen, en het bedrijfsleven betalen ieder de helft van de promotieplaatsen”, aldus Miriam Luizink, directeur Strategisch Business Development van de UT. In de eerste ronde zijn nu twaalf promotieplaatsen toegewezen. De tweede ronde voor de toekenning van promotieplaatsen start later dit jaar.
INNOVATIEVOUCHERS
Ook met het MKB zoekt de Universiteit Twente nadrukkelijker de samenwerking. Er komen in totaal 50 innovatievouchers met een totale waarde van 500.000 euro beschikbaar. Het bedrijfsleven kan deze vouchers gebruiken voor faciliteiten, begeleiding, trainingen of onderzoek bij een van de Centres of Expertise van de universiteit. Luizink: “We willen hiermee de toegankelijkheid van de Centres vergroten.”
De eerste 20 innovatievouchers gaan nog dit jaar de deur uit. Bedrijven hebben tot 1 november de tijd om hun projectvoorstel in te dienen. Om in aanmerking te komen voor een voucher van 10.000 euro is een vereiste dat ze een nieuwe gebruiker zijn van de faciliteiten van het betreffende Centre of Expertise. Ook moeten de ondernemingen zelf minimaal 2.500,- euro bijdragen.
De vouchers zijn te gebruiken voor een van de volgende Centres of Expertise van de Universiteit Twente:
• European Membrane Institute (EMI)
• Thermoplastic Composites Research Center (TPRC)
• MESA+ NanoLab
• Experimental Center for Technical Medicine (ECTM)
• Center for Service Robotics (LEO)
• Virtual Reality Laboratory (VR-lab/T-Xchange)
• DesignLab
De promotieplaatsen en de innovatievouchers maken deel uit van het programma Strategisch Business Development van de Universiteit Twente, dat de relatie met het bedrijfsleven wil versterken.

©2015 | Ontwerp en realisatie door Beelddadig
Volg ons: